Kad smo pitani, a ne ispitivani - KONSULTACIJE SA DECOM U POKRETU

Publikacija koja je pred vama bavi se pitanjem kako se na smislen i etički način konsultovati sa decom u pokretu – pitati ih o njihovim iskustvima, gledištima i stavovima, slušati ono što imaju da kažu i uvažiti njihovu perspektivu kada se kreiraju i unapređuju politike i prakse koje ih se tiču.

Ona je prvenstveno namenjena praktičarima koji su u direktnom kontaktu sa decom u pokretu,institucijama i organizacijama čiji rad je usmeren na ovu decu, kao i relevantnim donosiocima odluka. Međutim, verujemo da može biti zanimljiva i svima onima koji se, kako na praktičnom, tako i na teorijskom planu bave pitanjem dečje participacije i konsultovanja sa decom.

Publikacija razmatra i promoviše pristup zasnovan na pravima deteta. Ovaj pristup ističe učešće dece i uključivanje njihovih perspektiva kao preduslova za prevazilaženje izazova u ostvarivanju prava dece i građenje kvaliteta u sistemima dečje zaštite, brige o deci i obrazovanju. Kada se osvrnemo na praksu, čini se da gledišta dece, a posebno one kojima je otežan pristup ovim sistemima, poput dece u pokretu koja su u fokusu ove publikacije, još uvek ne dopiru u dovoljnoj meri do onih koji mogu da utiču na unapređivanje njihovog položaja. Ova publikacija je nastala sa težnjom da doprinese razradi konceptualnih i metodoloških okvira, kao i praktičnih smernica i tehnika za konsultovanje sa
decom u pokretu o pitanjima koja su za njih značajna. Na širem planu, publikacija ima za cilj da podstakne građenje kulture dečje participacije i institucionalnih struktura koje podržavaju „slušanje“ dece, kao i razvijanje prakse konsultovanja sa decom kada se donose odluke koje ih se tiču.